luni, 4 noiembrie 2013

Boul schizofren - monolog



Boul schizofren


- monolog -


Bună ziua !  ( pauză ) Sau mai bine ... săru mâna ! Săru mâna doamnelor, domnișoarelor și ... domnilor ! Bineînțeles ...  Pentru cei care nu m-au recunoscut ... eu sunt un bou. Nu, să nu râdeți ... că este adevărat . Adică nu sunt un bou numai așa ... fiindcă sunt bou, nu ! sunt bou, fiindcă sunt cu adevărat bou. ( pauză ) Bou –bou ! ... nu numai cu coarne . Coarnele sunt nimica pe lângă ... Și colac peste pupăză sunt și schizofren . Paranoid. Nu e de-ajuns că sunt bou, mai am și mania asta a grandorii : cel mai mare bou care se există pe lumea asta, eu sunt ! Eu nu pot să fiu așa ... așa ... un bou mai mititel ...un bouleț ! Nu ! Doar cel mai mare ! Șeful boilor . Capo di tutti capi de boi ! O vreme, unii dintre voi mi-ați zis că aș fi bou dacă aș recunoaște că sunt bou. Acum tot voi îmi spuneți că sunt bou, fiindcă am recunoscut. Păi, cum naiba vine asta ? Oricum, în momentul de față nu mai contează. Sunt o celebritate ! Nimic nu se urnește în țara asta fără ca eu să nu fiu întrebat . De la ... de sus ... până la ... de jos ! Eu sunt consilierul tuturor. Și ei recunosc asta. Nu toată lumea spune : „ Mai rău îmi trebuia dacă m-am luat după boul ăla !” Ei, boul ăla, eu sunt. Dar nu mă supăr . Nu mă supăr pentru că eu am o inimă mare. Și apoi nu vreau să vă-ntrebați așa de devreme, ce-o mai vrea și boul ăsta de la noi. Nu vreau să fac politică cu voi . Politica nu o fac boii. Alții o fac . Mai mari ca noi ! Boii doar trag la jug. Și credeți-mă pe cuvânt, că am tras destule . Ce ? E puțin  ...  ? ( numără pe degete ) Jugul otoman, jugul rusesc, jugul burghezo-moșieresc, jugul comunist, iar jugul capitalist ... Dar de-acuma,  gata ! Nu mai trag nimic ! Nu vreau ca tot eu să fiu găsit  vinovat pentru că s-a dus căruța de la Chioreni la Orbeni ! Nu știu cum naiba se face, da care cum răstoarnă căruța, tot peste mine vine. Da căruțașu ? De el de ce nu se leagă nimeni ? Ce, numai eu să fiu legat cu funia ? Unde mai pui, că dacă ar recunoaște că el a răsturnat căruța și s-ar da singur jos, mi-ar fi și mie mai ușor . Da ce ? e bou să se dea singur jos ? Asta e ! Toți mă iau de fraier, pentru că sunt un timid și nu-mi dau demisia din funcția mea. Cine ar vrea să-mi ia locul ? Eee ? Corect ! Tot un bou !

Totuși, odată la patru ani vin la mine niște domni și mă caută-n coarne. De ce m-or căuta numai atunci, nu știu ! dar știu că mă pun să aleg între ei. Ori hăis, ori cea ! Adică, ori la stânga, ori la dreapta. Numai că alegerea asta e mai mult decât jocul alba-neagra pentru mine, fiindcă stânga azi e dreapta, și mâine e iar stânga ... și viceversa ... dreapta e azi stânga și mâine e iar dreapta. Adică în limbajul boilor :  hăis e cea, când cea e cea, adică hăis ... și cea e hăis, când cea e hăis, adică cea ! Înțelegeți ? Nu înțelegeți ? Păi cum să iasă brazda dreaptă, domnilor ? Problema nu e că eu boul nu mai știu ce să aleg, ci că ce aleg, aia mănânc ! La ăștia, la alegeri, când îți cer votul, le fată vaca mii de specialiști. Dar după ... când le ceri să vezi și tu unul, le-au murit toți vițeii. Asta e ! ( pauză ) Da de ce, asta e ? Adică, de ce dacă sunt bou, să trag ? ( pauză ) Eu aș trage, dar nu mai știu în cine să trag ! Voi mai știți ? A zis un căruțaș odată, că după douăzeci de ani o să știu mai bine , adică o să văd mai bine în ceața asta. Mi-a dat și niște picături, fiindcă de la atîtea decepții începusem să văd albastru situația, care era de fapt maro, și nu era bine . Eu trebuia să o văd roz. Pericolul cel mai mare e să nu pună ăștia ochelari de cal la  toți boii, fiindcă atunci o să mai vedem o luminiță la Paștele Cailor. Eu am o vorbă :   Multe-am tras și nu m-am ras . Nici de asta nu m-oi tunde ! ” Mai bine să-i tund eu pe ei. Frizeri ar trebui să ne facem cu toții !

Câteodată mi-e cam rușine cu originea mea. Da ...  Mi-e rușine !  M-a întrebat cineva, vezi ? cred că tot un bou, dacă știu cine din România se îmbracă cu costume italienești, poartă ceasuri elvețiene, merg cu mașini germane și au amantele pe post de consilier de imagine la birou ? Eu am crezut că boii ... Da de unde ! Nu boii, măgarii ! Atunci mi-a părut rău că nu m-am născut măgar . Și l-am întrebat atunci pe individul ăla : „ Da boii ? Boii cum o mai duc ? ” Cică boii au rămas tot de căruță . Asta e ! Nu ne-a ferit D-zeu de român ciocoit și de măgar boierit !     ( pauză ) Singurul lucru românesc în toată povestea asta a lor e boul, adică eu, care zic mereu :  asta e ! Da, de ce asta e ? De ce iar, asta e ? Numai ca să mulțumim niște măgari ? Știți cum lucrează ăștia pentru binele nostru ? Să-ncepem cu luni ! ... luni nu lucrează, pentru că dacă începi ceva de luni nu-l mai termini ... marți ? ... e cu ghinion ! ... miercuri, nu îndrăznesc ... joi le e frică de trăsnet ... vineri ? ... vineri au fost împiedicați ! ... sâmbătă, s-au îmbolnăvit  ... și duminică ... duminică le-a trecut ! Eee ? Greu cu politica, nu ? Le-am spus că situația asta e croită prost. Știți ce mi-au răspuns ?  E croită prost, dar e cusută bine ! Așa am ajuns eu boul lor ... încălțat ! Cică așa încălțat sunt un domn ... nu mai sunt un țăran ! Da oare, nu ne mai descălțăm noi odată și-odată, și lăsăm dracu domnia asta, ca să fim vorba aia , ca țăranii, deciși la par ?

Să vă mai spun una gogonată. Cică dacă ești flămând, trebuie doar să dormi mai mult ca să nu-ți mai fie foame. Așa au zis specialiștiilor lor de know- how . Dacă dormi, normal că nu-ți mai este foame. Și ca să pot dormi mai mult, ei m-au dat în șomaj. Ce să vă mai spun ? Mulțumesc lui D-zeu, sunt sătul !  ( pauză ) Voi nu v-ați săturat ? Uite-așa am ajuns eu să fiu schizofren. Trăiesc în două lumi paralele. A lor și a mea ! Dar nu mai vreau ! Gata ! Nu mai vreau să spun, asta e ! Nu mai vreau ! Am să le las căruța-n drum și am să-mi iau bicicletă.           ( pauză ) Voi chiar credeți că o să mă lase-n pace ? Păi, ei au nevoie de noi, boii ! Nu ați înțeles încă asta ? Or să ne ia și pe noi, boii de la bicicletă, chiar cu forța ! E cumva paranoia, fiindcă am ajuns să-mi fie frică pentru ziua de mâine ? Nu e adevărat că s-au învățat ăștia să trăiască, furând și oul de sub cloșcă ? Credeți că o să le fie rușine să fure și boul ? Cu totul ? Nu ?! Doar așa spune o vorbă înțeleaptă de-a noastră : azi, oul ... mâine ... boul ! O să rămână numai bicicleta să mă pomenească . Nu știu ce să mai fac ?  Să gândesc ?! Cred că singura soluție ar fi să-i las și să plec din țară. Aici, cu o minciună boierească nu se mai trăiește o zi ca pe vremuri ... acum trăiești, așa cum v-am mai spus,  patru ani ! ( pauză ) Sau să nu plec din țară ? Parcă că în altă parte nu voi fi tot eu ? Adică, tot un bou ? Și totuși cum dracu să fac să rămân și să aleg un bou, care apoi să aibă grijă și de mine, când pe listele care mi se oferă sunt numai măgari ? Oricum aș alege, tot un măgar iese. Oare nu cumva ar trebui să nu mai votez decât o listă pe care sunt și boi ? Eee ? Nu v-ați gândit la asta, nu ? Asta e !  Adică n-am vrut să spun iar asta e, ci chiar asta pare să fie soluția salvatoare. De aceea sfatul meu este, dacă vreți să ascultați de un bou schizofren care a trecut prin multe, ca atunci când va veni noua campanie de toamnă, să vă aduceți aminte de vorbele mele, și decât să alegeți un măgar ofticos, mai bine să alegeți un bou sănătos, dintre voi ! Că boul sănătos știe să tragă la toate ... e învățat ... și  poate astfel o să tragă și pentru noi cineva.  Că uite, aș vrea și eu să mai las jugul ăsta și să mă mai odihnesc . Nu mi-am câștigat oare dreptul ăsta, muncind atâția ani ? Nu ? Adică cum, nu ? Dreptul ăsta nu se câștigă prin muncă ? Nu ? Dar prin ce ? Prin luptă ?! Adică să nu mai fie boul, bou ? Oare se poate la noi minunea asta ?  Voi ce credeți ?



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu