marți, 16 iulie 2013

Scrisoarea lui Dela Dorel către văru’ Costel, din Delta Dunării



Dragă Costel,


      Tocmai m-am întors din Sulina, Sulaina pe englezește, că am fost și cu niște englezoaice, adică irlandeze, dar tot aia, din Belfast, unde am stat la pensiunea Delta Extaz de 3 stele, pensiunea adică, nu extazul, înțelegi ?, extazul a fost de 5 stele, mă, să mori nu alta ! Foarte frumos, aș zice splendid, dacă nu ar fi fost chiar frumos . Mai greu e să ajungi acolo, că știi am fost cu mașina și trebuie să treci Dunărea cu bacu, ori pe la Galați, ori pe la Brăila, și de aia e greu să te hotărăști, pe unde ... adică să treci în județ , la Tulcea . Dacă n-ai învățat poți și pe la Cernavodă, zic unii, dar depinde de unde vii pentru pod. Eu, dacă mă știi că am cetit ceva la școală, și am bacul luat, am fost pe la Galați. Da’ să știi că nu mi-a cerut nimeni diploma de la bacaloriat. Cu pluta nu m-am dus, că eram , cum îți ziceam cu mașina . De la Tulcea la Sulina tre’ să iei iar altceva, adică lași mașina la Tulcea și tu te duci cu Navrom sau cu nava rapidă. Eu am ales nava rapidă, că face o oră jumate pe ceas și merge repede, și-nainte și-napoi, adică de-a-ndărătu, cu spatele, și în față și de-a-ndoaselea, da cre’ că mai repede cu botul. La Delta Extaz m-am cazat cum îți ziceam cu irlandezele, care au venit cu cortu, da nu e camping la Sulina, adică de campat regulat, în  ordine, înțelegi adică ?, conform legii, mă ? Și le-a alungat de a venit peste mine, la Extaz . În primul rând trebuie să încep cu sfârșitul, neapărat, știi că eu le am cu turismul gastrofonic, că de la foame nu mai aud bine și mi se lungesc urechile, și nu poți așa, adică să stai cu urechile lungi, că se strică de la burtă tot sejurul. Ei, bine, trebe să-ți vând un pont ! Fii atent, dacă ajungi în deltă, trebuie să-ncerci să mănânci peștele, dar nu orice pește, ci ăsta de-l pescuiesc sulinezii din Dunăre. Musai să fie din Dunăre ! Deci, care-i șmecheria ? De la pește ... nu capul, nu coada ... ceafa , mă ! Ceafa e cea mai bună ! Da, mă ! Exact ca la porc. Să mori nu alta ! Ceafă de știucă, ceafă de somn, ceafă de crap  ! Da’ tre’ să mai știi că numai ceafa de scrumbie nu e bună ! Dacă îți dă cineva ceafă de scrumbie, să o refuzi, că e la păcăleală. Mai ales fiartă și marinată la oțet ! De asta iei de la basarabeni la găleată, în piață, la noi ! Capiș ? Mai e bun un fel de-i zice ... cum îi zice ? ... Am uitat ... Șturlubăț ? Nu ... Știubăț ? ... Stai că mi-am adus aminte ! Storciag, mă ! Storciag de somn ! La ăsta musai să mănânci capul de somn, că are tot felu’ de carne, și de la urechi, și pe lângă urechi, și limbă, și mai moale , și mușchi, de toate are ... O minunăție, mă, cu usturoi !  Numa că tre’ să știi ce să ceri, că ei îți dă . Vrei șnițel din ceafă de știucă, ei pac !, îți dau șnițel din ceafă de știucă ! Vrei puțe de crap, pac ! cu puțe de crap ! Icre, vreau să zic , înțelegi ? Cu ceapă roșie ! Mai întrebi ? Irlandezele astea, au mâncat mai mult la cuptor . După mai multe beri, cereau sam coc , și bucătaru le zicea că „ Acum vă coc ceva ! ” Da’ ele nu erau mulțumite ... Delta Ecstazi ? întrebau ... Aici e domle, Delta Extaz ! le zicea personalul . Da’ ele nu, nu înțelegeau ... Delta Ecstazi ca la nebuni ! Ce pretenții și la străinele astea ...

 De pescuit, am pescuit numai monștri ! I-am dat la localnici, la pisici, că trebe să-ți spun că au sulinezii ăștia niște pisici grase, zici că-s balene ! Eu cre’ că nu pelicanii, balenele astea de pisici mănâncă cel mai mult din peștele din deltă ! Am avut râme roșii, de acasă, de la borcan. Cre’ că le-a plăcut râmele astea, mai ales la bibanii, că le-nghițeau de le ajungea cu tot cu cârlig direct în stomac . Noroc că aveam cârligul mic ! E o chestie și pescuitul ăsta, dacă te prinde ...  Ar mai fi multe de povestit, dar te las pe tine să vii aici la Delta Extaz , la Sulina, să le desguști și singur . Că e multe de văzut ! Sunt multe păsărici pe aici prin Deltă . Și străine și de-ale locului .

Cu drag, al tău văr, Dela Dorel !

P.S.  Irlandezele au plecat până la urmă mulțumite. Am avut camerele alăturea. Ce să-ți zic ? Unii mai pescuiesc și altceva decât pește pe aici prin deltă. Și tu știi că nimic nu se compară cu endorfinele lu’ Dorel. Hai, pa ! La anu’ dacă mă mai duc, manageru mi-a zis că-mi dă cazare gratuită . Cică vin multe nemțoaice la anu’ . Dacă vrei, te iau cu mine ! Ce zici, te lipești ?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu